piątek, 5 czerwca 2009

ZŁOTE MYŚLI od 23 do 35

ZŁOTE MYŚLI
znalezione w ksiazce Ingrid Newkirk pt. "Wolność dla zwierząt".

Eksperymentatorzy będą usprawiedliwiać każdą okropność. Będą obiecywać, przytaczać fałszywe dane i nazywać nas terrorystami. Lecz kim są prawdziwi terroryści? Czy oni trudnią się uwalnianiem bezbronnych zwierząt, trzymanych w laboratoriach niczym w okowach Frankensteina?

* * *

Mahatma Ghandi miał rację, mówiąc, że "Wielkość danego narodu i jego moralny postęp może być mierzony sposobem, w jaki traktuje on zwierzęta".

* * *

Może nadejdzie kiedyś taki dzień, gdy, jak przepowiedział Leonadro da Vinci: zabicie zwierzęcia będzie postrzegane jak zabicie człowieka.

* * *

Diabeł triumfuje tam, gdzie dobrzy ludzie nic nie robią. Do tego, aby zwierzęta mogły być wolne i przestały być krzywdzone przez ludzi, potrzebna jest tylko chęć i dobra wola. Jeśli w swoim sercu odnajdziemy taką dobrą wolę, bądźmy aktywni i zaangażowani.

* * *

Jeremy Bentham napisał kiedyś: Być może kiedyś nadejdzie dzień, w którym zwierzęta uzyskają prawo do życia i wolności, które nigdy nie zostało im odebrane inaczej niż ręką tyranii. Gdy wystarczająco wielu z nas będzie chciało przezwyciężyć ludzką obojętność i bierność, ta tyrania może zostać poskromiona. A więc zróbmy to: Uwolnijmy zwierzęta!

* * *

Podobnie jak moje własne życie jest ważne dla mnie, tak życie innych jest ważne dla nich. Jeśli oczekuję, aby inni szanowali moje życie, wówczas muszę szanować życie innych. Potrzebujemy cywilizacji opartej na etyce bez granic, która będzie obejmowała także zwierzęta.
- dr Albert Schweitzer, Cywilizacja i etyka

* * *

Prawa zwierząt oznaczają coś więcej niż dbanie o swego psa. Oznaczają one uświadomienie sobie, że nie ma żadnych podstaw do uzurpowania sobie wyłącznych praw i zarazem pozbawiania prawa do życia zwierząt zamieszkujących ziemię, począwszy od ostryg, a na szympansach kończąc. Jeśli rozumujemy uczciwie i zaczniemy zadawać sobie pytanie o faktyczne przyczyny pozbawienia prawa do życia wszystkich innych stworzeń, wówczas odkryjemy coś zaskakującego: że faktyczną przyczyną tego są nasze własne nawyki, przyzwyczajenia i wygodnictwo.

* * *

Czyż nie wszystkie żywe istoty, ludzkie czy inne, czują bicz na swej skórze, uciekają przed nożem i kajdanami, i troszczą się o swych najbliższych?

* * *

- Ludzie mówią "Tak, ale zwierzęta nie potrafią mówić", tak jakby mogło to oznaczać, że wszystkie osoby nieme lub osoby, z którymi nie można się porozumiewać, były dobrym materiałem badawczym. Czy powinniśmy zatem robić skórzane obicia tapicerskie z ludzi głuchoniemych? Jeśli nie, to coś tu nie gra, czyż nie? Jest to ten sam typ argumentowania, którym posłużyli się naziści, by usprawiedliwić zagładę żydów lub wykonywanie eksperymentów na nie-aryjskich dzieciach. Uważali oni żydów za mniej ważnych "podludzi" i dlatego mogli ich zabijać z przeświadczeniem o swej całkowitej bezkarności.

* * *

- Gdy zaczniemy sobie uświadamiać nasz egoizm gatunkowy, nasze rozumienie rzeczywiści może się zmienić. Zaczniemy postrzegać zwierzęta jako indywidualne istoty żyjące w swoich społecznościach, które pozbawiliśmy wszystkiego, co jest dla nich ważne. Zwierzęta, podobnie jak my, nie zostały stworzone do życia w zamkniętych klatkach. Z biologicznego punktu widzenia my także jesteśmy zwierzętami. Zwierzęta, podobnie jak my, nie zasługują na to, by trafić do rzeźni dla zaspokojenia smaku czyjegoś podniebienia. Musimy pozbyć się skłonności do wykorzystywania innych, otworzyć nasze serca i umysły, i spróbować naprawić przynajm-niej cząstkę krzywd, jakie im wyrządzamy.

* * *

Kraj, który może wysłać człowieka na księżyc, z pewnością może znaleźć bardziej subtelny sposób, aby dowiedzieć się, jak działają nerwy zwierząt, bez konieczności krojenia żywych kotów.

* * *

"Dopóki nie przestaniemy ranić innych żywych istot, wciąż jesteśmy barbarzyńcami".
- Thomas Jefferson

* * *

Jeśli nie wzrusza nas ból i śmierć, to czy możemy mówić, że posiadamy jeszcze uczucia?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz