czwartek, 29 maja 2008

Pare powodow by szanowac zwierzeta

przepis z cia.bzzz.net

WOLNOŚĆ dla ZWIERZĄT
INGRID NEWKIRK prawdziwa historia Animal Liberation Front
-fragment

- Prawa zwierząt oznaczają coś więcej niż dbanie o swego psa. Oznaczają uświadomienie sobie, że nie ma żadnych podstaw do uzurpowania sobie wyłącznych praw i zarazem pozbawiania prawa do życia zwierząt zamieszkujących ziemię, począwszy od ostryg, a na szympansach kończąc. Jeśli jesteśmy uczciwi i szczerzy, to zaczniemy zadawać sobie pytanie o faktyczne przyczyny pozbawienia praw do życia wszystkich innych stworzeń. Wówczas odkryjemy coś zaskakującego: faktyczną przyczyną tego wszystkiego są nasze własne nawyki, przyzwyczajenia i wygodnictwo.

-Zapewne niektórzy z was czytali książkę Petera Singera pt.Wyzwolenie zwierząt. W książce tej autor zastanawia się, czym w rzeczywistości są prawa i pisze, że tak jak mężczyzna nie potrzebuje prawa do aborcji, a dziecko nie potrzebuje prawa do golenia się, tak tez psy nie potrzebują prawa do głosowania ani prawa do kierowania samochodem. Natomiast to, czego wszystkie istoty potrzebują, jest prawo do: życia, oddychania, unikania niepotrzebnego bólu, schronienia, swobodnego poruszania się, miłości. Co więcej potrzebują zwierzęta? Ich prawa mogą być z łatwością dostrzeżone, jeśli przyjrzymy się ich naturze. Na przykład, mają skrzydła, po to by mogły latać, a nie siedzieć pozamykane w klatkach!

- Kiedyś prawa mieli tylko ludzie biali. Każdy inny musiał walczyć o swoje prawa lub ktoś
inny musiał o nie walczyć. Dzieci z domów dziecka były wykorzystywane na eksperymentów, podobnie jak jeńcy wojenni, cyganie i osoby starsze. Kobiety uważano za tak głupie, iż przyznanie im prawa do głosowania było równoznaczne z wydaniem uprawnień do głosowania osłom. Murzynów uważano za "podludzi". Peter Singer przypomina nam, że gdy amerykański prezydent Thomas Jefferson walczył o zniesienie niewolnictwa, to wciąż wierzył, że czarni są mniej rozwinięci umysłowo od białych. Tym nie mniej, on po prostu nie uważał, aby kwestia rozwoju umysłowego, była wystarczającym uzasadnieniem, by pozbawić ich wolności. Zatem, nawet jeśli ludzie myślą, że wszystkie zwierzęta są kompletnie głupie, powinni brać przykład z Jeffersona i zdać sobie sprawę, że nawet taki pogląd nie jest wystarczający, by pozbawić ich wolności.

-Kiedy pytasz ludzi, dlaczego można jeść zwierzęta, robić z nich ubrania i wykonywać na nich eksperymenty, wówczas zazwyczaj odpowiadają, że jest tak dlatego, ponieważ ludzie są ważniejsi. Jeśli ja jestem ważniejszy od was, to czy to znaczy, że mogę was zabić dla sportu albo zmusić, żebyś dla mnie tańczyli? Nie. Czyż nie uczono nas, że to nie siła stanowi prawo? Mogłabym dowodzić, że jestem ważniejsza od kogoś, kto zapadł w stan śpiączki, lub od kogoś opóźnionego w rozwoju, lecz to znaczy, że mogę zrobić z nich kotlety, albo testować na nich środki czyszczące?

- Ludzie mówią "Tak, ale zwierzęta nie potrafią mówić", tak jakby mogło to oznaczać, że
wszystkie osoby nieme lub osoby, z którymi nie można się porozumiewać, były dobrym materiałem badawczym. Czy powinniśmy zatem robić skórzane obicia tapicerskie z ludzi głuchoniemych? Jeśli nie, to coś tu nie gra, czyż nie? Jest to ten sam typ argumentowania, którym posłużyli się naziści, by usprawiedliwić zagładę żydów lub wykonywanie eksperymentów na nie-aryjskich dzieciach. Uważali oni żydów za mniej ważnych "podludzi" i dlatego mogli ich zabijać z przeświadczeniem o całkowitej bezkarności.

- Gdy zaczniemy sobie uświadamiać nasz egoizm gatunkowy, nasze rozumienie rzeczywiście może się zmienić. Zaczniemy postrzegać zwierzęta jako indywidualne istoty żyjące w swoich społecznościach, które pozbawiliśmy wszystkiego, co jest dla nich ważne. Zwierzęta, podobnie jak my, nie zostały stworzone do życia w zamkniętych klatkach. Z biologicznego punktu widzenia my także jesteśmy zwierzętami. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie zasługują na to, by trafić do rzeźni dla zaspokojenia smaku czyjegoś podniebienia. Musimy pozbyć się skłonności do wykorzystywania innych, otworzyć nasze serca i umysły, i spróbować naprawić przynajmniej cząstkę krzywd, jakie im wyrządzamy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz