poniedziałek, 26 maja 2008

Odkorkuj Warszawe !!

przypis z www.pl.indymedia.org
2 czerwca 2008 w Warszawie wchodzi w życie nowa taryfa dla komunikacji miejskiej. Tego samego dnia, o 16:30, Lewicowa Alternatywa oraz Zieloni 2004 organizują pikietę pod budynkiem Zarządu Transportu Miejskiego, pl. Bankowy - Senatorska 37. Zapraszamy wszystkich dla których korki, zanieczyszczone powietrze, hałas oraz nielegalne parkowanie stanowią istotny problem.

[O] ulotka -
Szanowni Państwo, Mieszkańcy Warszawy

2 czerwca 2008 r. wchodzi w życie podwyżka cen biletów komunikacji miejskiej. Naszym zdaniem jest ona niepotrzebna i sprzeczna z potrzebami społecznymi. Wyższe ceny biletów to niższa konkurencyjność transportu zbiorowego względem prywatnych samochodów. Obawiamy się, że z tego powodu więcej osób wybierze samochód, co spowoduje większe zakorkowanie miasta.

Proponujemy alternatywę, która nie wymaga sięgania do kieszeni pasażerów:

Pasy dla autobusów wszędzie, gdzie stoją one w korkach. Pozwoli to na duże oszczędności w zużyciu paliwa. Obecnie, przejazd autobusem przez Warszawę trwa często dwukrotnie dłużej w godzinach szczytu niż poza nimi. Autobusy w korkach jadą nieraz po kilka do kilkunastu metrów, po czym zatrzymują się. Szacujemy, iż oszczędności w zużyciu ropy wynikłe z zastosowania buspasów mogą w skali całego miasta osiągnąć kilkanaście procent. Dodatkowo, bardzo podniosą one jakość usług przewozowych, dzięki czemu zachęcą do przesiadki część osób jeżdżących samochodami. Pozytywnym efektem będzie także poprawa jakości powietrza w mieście oraz obniżenie po­ziomu hałasu.

Usprawnienie sygnalizacji świetlnej - tzw. “zielona fala” z pierwszeństwem dla tramwajów i autobusów. Usprawnienia sygnalizacji świetlnej umożliwią m.in. poprowadzenie pasów dla autobusów na całej długości, bez kończenia ich przed skrzyżowaniem. Ich stosowanie przyczyni się do dalszych oszczędności w zużyciu paliwa przez autobusy. Systemy takie stosowane są na szeroką skalę w wielu miastach Europy i Polski, także w niektórych miejscach w Warszawie (zobacz artykuł). Zwrot części kosztów instalacji można uzyskać z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.

Wspólne pasy dla autobusów i tramwajów w miejscach gdzie nie można ich wyznaczyć tylko dla autobusów, np. na Moście Śląsko-Dąbrowskim.

Zwiększenie opłat za parkowanie, rozszerzenie strefy płatnego parkowania. W sytuacji gdy miasto podnosi opłaty za przewóz komunikacją zbiorową, zgodnie z zasadami zrównoważonego transportu podniesione powinny zostać także opłaty parkingowe. Liczymy na zdrowy rozsądek oraz opamiętanie tych radnych PiS oraz SLD, którzy kilka tygodni temu zablokowali w Radzie Miasta propozycję podwyżek.

Skuteczne ściganie kierowców nielegalnie parkujących oraz zatrzymują­cych się na skrzyżowaniu. Kierowcy często zatrzymują się w miejscach niedozwolonych - zbyt blisko przystanków, skrzyżowań, na ścieżkach rowerowych, obok budynków (kodeks drogowy mówi o obowiązku zapewnienia 1,5 metra chodnika dla pieszych). W godzinach szczytu samochody często wjeżdżają na skrzyżowanie bez możliwości zjazdu w tym samym cyklu świetlnym - pojazdy jadące prostopadle do nich muszą stać cały kolejny cykl. Popularne wśród kierowców jest także wjeżdżanie na pasy dla autobusów. Wykroczenia tego typu są nagminne, a mimo to często ignorowane przez służby miejskie. Powoduje to pogorszenie płynności ruchu oraz bezpieczeństwa na drogach.

Racjonalne planowanie inwestycji i wydatków. ZTM bez odpowiednich analiz buduje kosz­towne par­kingi Parkuj i Jedź (P+R). O ile dopłata z budżetu miasta do jednej podróży tramwajem lub autobusem wynosi ok. 60 gr, to do jednej podróży z wykorzysta­niem systemu P+R już ponad 7 zł i to w przypadku 100 % ich zapełnienia. Uważamy, że parkingi P+R są bardzo dobrym rozwiązaniem, jednakże są obecnie puste m. in. z powodu braku odpowiedniej sieci komunikacyjnej wo­kół nich, co w połączeniu z wydatkami na ich budowę i utrzymanie jest poważną niego­spodarnością!

Proponujemy, aby ostatni piątek miesiąca był dniem darmowych przejazdów komunikacją miejską oraz podwyższonych (w stosunku do pozostałych dni) opłat parkingowych. Dzięki temu część kierowców przestanie korzystać w ten dzień z samochodów. Jest to szansa na promocję transportu publicznego oraz zmniejszenie korków, tradycyjnie największych właśnie w piątki. Dzięki temu mieszkańcy Warszawy ocenią zalety powyższych rozwiązań. Pozwoli to również rozpoznać i rozwiązać ewentualne problemy.

W obecnym kształcie, nowa taryfa ma następujące wady:
Podwyżka cen biletów obniża konkuren­cyjność komunikacji miejskiej względem transportu samochodowego - zatruwają­cego powietrze, powodującego korki, hałas, niszczenie nawierzchni i chodników. Wyższe ceny usług ograniczają ich dostępność dla osób najuboższych. Dochód ZTM na pewno nie wzrośnie proporcjonalnie do różnicy cen – wzrośnie liczba “gapowiczów” i osób wybierających inne for­my transportu (samochód, rower).

Zbyt wysokie ceny biletów 60- (4 zł) oraz 90-minutowych (6 zł). Ceny te są kilkadziesiąt procent wyższe niż np. w Pradze, Barcelonie, Rzymie.
Bilety 20-minutowe, przy obecnej rzeczywistej prędkości oraz częstotliwości jazdy autobusów i tramwajów, nie pozwolą na przesiadki.

W przypadku biletów “minutowych” brak informacji jak liczony jest czas przejazdu - wg rozkładu jazdy czy “zegarowo”, co nakazuje przyjąć dru­gą interpretację. W tym przypadku niespodziewane, niezawinione przez pasaże­ra opóźnienie może się dla niego skończyć karą za przekroczenie czasu waż­ności biletu. W ten sposób miasto przenosi na pasażerów odpowiedzialność za korki, spowodowane żenującą i nieudolną polityką transportową!

Co możesz zrobić?

Przyjdź na pikietę w poniedziałek, 2 czerwca, o godz. 16:30, pod siedzi­bę ZTM, ul. Senatorska 37 (od strony Placu Bankowego).

Odwiedzaj stronę internetową: www.odkorkuj.waw.pl

Podpisz petycję do zarządu miasta - dostępna wkrótce na stronie oraz podczas pikiety.

Przekaż swoją opinię bezpośrednio do władz miasta - pocztą, e-mailem lub telefonicznie:
Biuro Drogownictwa i Komunikacji m.st. Warszawy
ul. Górskiego 7
00-033 Warszawa
e-mail: drogownictwo@warszawa.um.gov.pl
tel./fax: 22 828 82 79

Wydrukuj naszą ulotkę i poinformuj innych pasażerów oraz znajomych o tej inicjatywie.

Poinformuj redakcje gazet oraz inne media o naszej inicjatywie.

Pamiętaj! Problemy komunikacyjne nie rozwiązują się same. Obecne władze Warszawy są zdecydowanie za mało aktywne. Presja mieszkańców może znacznie przyspieszyć zmiany, które naszym zdaniem i tak są nieuniknione. W Europie Zachodniej proponowane rozwiązania zostały wprowadzone wiele lat temu. Dziś prawie nikt nie wyobraża sobie powrotu do korków, hałasu i spalin.

Uważamy, że tylko pełne wdrożenie zaproponowanych rozwiązań pomoże rozwiązać problemy komunikacyjne miasta (np. wyznaczenie pasów dla autobusów bez zapewnienia im “nietykalności” ze strony kierowców spowoduje, że ucierpią na tym tylko kierowcy przestrzegający przepisów).

Organizatorzy

Dziękujemy Stowarzyszeniu Zielone Mazowsze (www.zm.org.pl) za udostępnienie materiałów, bez których niniejszy tekst byłby niekompletny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz